90%
  • Op alle fronten waarheidsgetrouw
  • Visuele details imponeren
  • My Team
  • Microtransacties
  • Saaie interviews

Hoewel dit in de afgelopen jaren steeds minder het geval is, is de zomerperiode nog altijd de komkommertijd in de wereld van videogames. Buiten events als E3 en Gamescom om gebeurt er in deze tijd maar relatief weinig als het aankomt op de grote namen, waardoor onze redactie meestal een mindere bezetting heeft. En zo kon het dit jaar gebeuren dat F1 gerecenseerd werd door de enige redacteur zonder rijbewijs.

Natuurlijk is een situatie als deze niet ideaal, daar je het liefste een hardcore F1-fan een spel als dit aan de tand laat voelen. Anderzijds geeft het ons echter ook de mogelijkheid om te zien hoe toegankelijk het spel is voor zij die niet direct de smoel van Max Verstappen voor de geest kunnen halen bij het horen van de naam.

De entree

Waar ondergetekende direct aangenaam door verrast werd, is hoe toegankelijk racen in dit spel wordt gemaakt. Voor je de eerste keer in een bolide stapt, kun je kiezen voor een casual en standaard setup op het gebied van assists, welke je vervolgens nog naar hartenlust kunt tweaken. Heb je stuur- en remassistentie volledig aanstaan? Dan zal je echt je best moeten doen om van de baan af te vliegen en zal je doorgaans met weinig moeite de race als winnaar uitrijden. Maar zet slechts enkel de eerste uit en je zult direct merken hoeveel controle een coureur moet uitoefenen om zijn metalen monster in de F1 in bedwang te houden.

Ik heb door de career en My Team heen gespeeld, waarbij ik langzaam maar zeker assist na assist uitzette om de ervaring zoals deze bedoeld is te krijgen. En eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nu veel meer respect heb voor namen als Hamilton en Schumacher. Niet enkel vanwege hoe ze hun apparaat op de weg houden, maar ook voor alles wat erbij komt kijken. In het heetst van de race en op hoge snelheden je banden, brandstof en meer in de gaten houden is een spel op zich, daar een seconde je ogen van de baan halen soms desastreuze gevolgen kan hebben. En dat terwijl dit nog maar een videogame is. Een druk op een knop is natuurlijk niet hetzelfde als echt snel je hoofd draaien om je dashboard te kunnen zien, maar je kunt duidelijk merken dat men heeft geprobeerd om de ervaring zo goed mogelijk na te bootsen.

Zoveel meer

Dat authenticiteit een hoge prioriteit had bij de ontwikkeling, merk je overigens niet enkel op het circuit, maar ook heel goed erbuiten. Races worden voorafgegaan aan (naar mijn smaak) veel te lange intro’s van professionele commentatoren, verschillende oefenrondes, overleggen en een erg oppervlakkig interview of twee. F1 2020 is dan ook niet zozeer een race-game als dat het een volledige simulatie is van hoe het is om in de F1 te rijden. Je bouwt rivaliteiten op en moet een beetje drama veroorzaken om je naam in het nieuws te houden, maar dat moet niet doorslaan naar onsportief gedrag, omdat je team daar negatief op kan reageren. Je moet geld investeren in R&D voor betere onderdelen, selecteren welke onderdelen je gebruikt en een strategie uitkiezen waar de pitstop zich op in kan stellen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de nieuwe My Team mode, waarin je niet enkel de rol van coureur moet vervullen, maar ook nog de tent draaiende moet houden als de baas van je eigen fictieve team. Je kunt hierbij je eigen logo ontwerpen, essentiële onderdelen als Power Units kiezen en sponsors strikken. Ondertussen moet je ook letten op je team en op hoe ze samenwerken én activiteiten organiseren om het moraal hoog te houden. Het is uitgebreid, voelt waarheidsgetrouw en geeft de speler een glimp in het leven van diens helden…als je tenminste van F1 houdt.

Ik persoonlijk heb, voordat ik onderzoek voor dit spel ging doen, nog nooit langer dan een minuut of vijf naar F1 gekeken en hoewel ik best race-games kan waarderen, speel ik doorgaans meer dingen als DiRT en Need For Speed dan echte simulators. Voor dat soort spelers is F1 2020 misschien niet de beste keus, daar dit niet het type game is dat je eventjes af en toe aanslingert voor een snel potje als je er enigszins competent in wil worden.

Samen lijden

Career mode en My Team mogen dan wel een hele goede representatie zijn van het leven van een F1-coureur, maar we weten allemaal dat dit niet is waar gamers over een paar maanden uithangen. Net als FPS zijn race-games voornamelijk lang leuk wanneer je ze met andere speelt. In de matches die ik online gedaan heb, hoefde ik amper te wachten op een volle lobby, ervaarde ik geen noemenswaardige technische problemen en waren spelers niet opvallend vervelend op wat voor front dan ook. Ik werd niet weggeblazen of teleurgesteld, daar de multiplayer vrij standaard en simpelweg adequaat is, maar toch heb ik er een beetje een vieze nasmaak aan. Dit is in zijn geheel te wijten is aan de bedenkelijke keuze om microtransacties in het spel te stoppen.

In een soortgelijke wijze als een Battle Pass speel je in seizoenen extra cosmetics vrij die, zover ik heb kunnen zien, geen enkele invloed hebben op de gameplay. Zit je daar echter niet op te wachten, dan kun je die grind afkopen. Het is een systeem dat goed genoeg werkt in een gratis titel als een Fortnite, maar het heeft simpelweg niets te zoeken in een game waar je € 60,- voor betaalt, vooral als het je er zo prominent op wijst. Al is dat meer een kwestie van principe en fatsoen dan van echt afdoen aan de gameplay. Daar komt echter verandering in wanneer je een objectief beter alternatief in de vorm van de VIP Pass en in-game valuta naast dit kunt kopen. Dan kun je het namelijk met recht een blamage noemen op de schijnende opgepoetste virtuele bolides die je in het spel ziet. Bolides die enkel hun gelijke vinden bij de tracks die met oog voor detail zijn nagemaakt en zonder moeite te herkennen zijn voor echte racefans. Het is duidelijk dat het team van Codemasters passie heeft voor de F1 en er alles aan heeft gedaan om fans de best mogelijke ervaring te geven, dus waarom ze al die goodwill te niet doen met deze hebberige aanpak gaat mijn pet te boven.

F1 2020 is niet minder dan een ode aan de wereld van F1; een liefdesbrief aan de razendsnelle sport. Dit merk je in de prachtige auto’s, de gedetailleerde banen en de diepgang in career en My Team. Dat men besloot om dit te bedoezelen met hebberige praktijken als VIP Passes en in-game valuta-aankopen is dan ook meer een morele zonde die afdoet aan de hommage, dan een echte beperking voor de gamers. Immers is het enige wat je eventueel mist wat kekke kleurtjes voor je helm of pak.

26%
37%
12%