• Gameplay biedt veel realisme
  • Konami zet stappen met licenties
  • Subtiele verbeteringen in Master League
  • Liever geen commentaar dan dit commentaar
  • Kleine gameplay bugs
  • Online is het net niet

eFootball PES 2020; tja…wat moeten we van deze naam zeggen? Het doel van de naam spreekt voor zich, maar zal het daadwerkelijk enige vorm van invloed hebben op het eSports-gehalte van de game? Ik waag het te betwijfelen. Daarnaast is een nieuwe naam voor je voetbalspel natuurlijk hartstikke leuk, maar het belangrijkste is dat het spel weer enkele verbeteringen heeft ondergaan ten opzichte van haar voorganger. Weet eFootball PES 2020 naast haar naam (positief) op te vallen?

Dat ze bij Konami niet stil hebben gezeten om deze versie weer beter te maken dan PES 2019 moge duidelijk zijn. Al in een vroeg stadium werd de legende Andrés Iniesta ingevlogen om samen met het ontwikkelteam naar de gameplay te kijken. Iniesta observeerde en concludeerde dat het systeem om te dribbelen nog wat finesse zou kunnen gebruiken. De speler zou nog meer controle moeten krijgen wanneer het de bal in bezit heeft. Konami luisterde hiernaar door de rechterstick te bombarderen tot dribbelstick, waarmee je zeer nauwkeurige bewegingen kunt maken wanneer je aan de bal bent. Daarbij moet direct de conclusie worden getrokken: dat is nog niet zo gemakkelijk.

Het is eigenlijk een verhaal wat je in de eerste uren van het spel tegen zult komen. eFootball PES 2020 heeft een lage instapdrempel, maar kost veel tijd en moeite om écht onder de knie te krijgen. Er zijn aanpassingen gedaan in de gameplay die het realisme van het spel sterk ten goede komen, maar die het er niet gemakkelijker op maken. Over het algemeen is er gekozen om de snelheid van het spel omlaag te gooien. Hierdoor heb je aan de ene kant meer tijd om keuzes te maken, maar de tegenstander hergroepeert zich sneller. De voetbalwedstrijden in PES 2020 voelen daardoor soms meer aan als een tactisch schaakspel dan een snelle pot voetbal, iets waar het vorige deel meer naar neigde. Wie houdt van een zo realistisch mogelijke ervaring, is wat dat betreft hier aan het goede einde.

Licenties, daar zijn ze weer

Maar ondanks het feit dat het spel goed of slecht speelt, zijn het toch vaak de licenties die PES de nek omdraaien. Dat Konami zich wel roert op de licentiemarkt moge duidelijk zijn. Zo werd er een exclusieve deal met Juventus gesloten, waardoor concurrent FIFA niet over de tenues en het stadion van De Oude Dame beschikt. Vage namen als Merseyside Red zijn vervangen voor Liverpool R en dergelijke. De teams zonder licentie zijn dus van een nieuwe naam voorzien die iets dichter bij de realiteit ligt. Reden voor een traan bij de nostalgische fans wellicht. Naast deze aanpassingen zijn er onder andere ook Aziatische competities vertegenwoordigd waar menigeen waarschijnlijk niet eens het bestaan van wist. De vraag is dan ook wat het daadwerkelijk toevoegt.

Voor de Nederlandse gamers is er wel goed nieuws. Zo zijn de Johan Cruijff ArenA en De Kuip volledig gelicenseerd in het spel. Daarnaast zien de topspelers van onze competitie er weer aardig realistisch uit. Iets waar concurrent FIFA nog altijd een puntje aan kan zuigen.

Master League & Co

Ook dit jaar kun je weer naar hartenlust aan de slag met de Master League: het eeuwenoude stokpaardje van PES. Hier zijn weer enkele subtiele aanpassingen in gedaan, zoals het negeren van de transfermarkt bij de start van je carrière als coach. Hierdoor speel je niet meteen met aangepaste teams door willekeurige transfers. Daarnaast is het allemaal net een tikje overzichtelijker en zijn de transfers wat realistischer. Daarnaast moet je dit keer een keuze maken uit een legende om jou als personage te vertegenwoordigen. Je kunt dus wel je eigen naam invoeren, maar zult vervolgens met de looks van Cruijff of Maradonna rondlopen. Ik had liever gezien dat we ons eigen personage konden aanmaken, hoe beperkt ook in de opties. Dit voelt gewoon verkeerd.

Naast de Master League kun je weer online co-op spelen met maximaal drie tegen drie en kun je weer een legende worden in de modus Become A Legend. Laatstgenoemde kent niet veel vernieuwingen ten opzichte van vorig jaar, maar daar hoefde dan ook weinig aan gesleuteld te worden. Online voelt het nog allemaal wat goedkoop aan. Het is allemaal niet even stabiel en het zoeken van tegenstanders kan een paar minuten duren. Het blijft een struikelblok voor de franchise. Het co-op spelen online blijft dan wel weer vermakelijk. Met maximaal drie spelers kun je het opnemen tegen een ander team, waarbij je statistieken nauwlettend worden bijgehouden. Zo kun je bij verlies wat makkelijker met de beschuldigende vinger wijzen.

Schoonheidsfoutjes

Is eFootball PES 2020 dan het perfecte voetbalspel? Nee, dat niet. Zoals gezegd is het spel een stuk realistischer geworden qua gameplay, maar PES 2020 kent nog steeds zijn vreemde momenten. Denk daarbij aan scheidsrechters die bizar inconsequent fluiten, verdedigers die apathisch staan te kijken en ballen die ergens tussen vallen, waar vervolgens door niemand in de buurt op wordt gereageerd. Het zijn schoonheidsfoutjes die samen een smet vormen op de algehele ervaring, die wel positief is. Dat het commentaar nog steeds beter kan worden vervangen door de lokale radiozender of je playlist moge duidelijk zijn. Wat dat betreft had Evert ten Napel wellicht de overstap willen wagen nadat hij de deur achter zich dicht deed bij EA Sports.

eFootball PES 2020 is een dijk van een voetbalgame die makkelijk is om mee te starten, maar moeilijk is om meester te worden. De game kent enkele technische gameplay-foefjes die onder andere het dribbelen tot een waar genot maken, maar je zult het wel eerst onder de knie moeten krijgen. De scheidsrechters zouden nog steeds wel een VAR kunnen gebruiken en het commentaar moet je dichtdraaien, maar verder is eFootball PES 2020 voor de gameplay-fanaat en PES-fan een waardig vervolg.