• Aantrekkelijke grafische stijl
  • Veel updates
  • Voldoende modi
  • Lijkt soms wel heel erg op het origineel
  • Nog (lang) niet aan zijn top op dit moment
  • We hadden graag meer torens gezien

Het genre Tower Defense is er in vele soorten en maten. Soms kun je als speler actief helpen met het bestrijden van hordes aan vijanden, al dan niet in first- of third-person mode. Games als Orcs Must Die, Kingdom Rush en Bloons hebben hun strepen al verdiend. Dat geldt ook voor Dungeon Defenders, dat in 2010 eerst naar Android en iOS kwam, om vervolgens op de consoles en PC te verschijnen. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en is na Dungeon Defenders II nu de beurt aan Dungeon Defenders: Awakened.

Dungeon Defenders: Awakened is niet van dezelfde ontwikkelaar als de vorige twee delen. In Dungeon Defenders: Awakened gaan de spelers wederom aan de slag met de vier helden die ook in het origineel te vinden waren, namelijk de Apprentice, Monk, Huntress en Squire. Opvallend genoeg beschikken deze vier heroes over exact dezelfde torens en mogelijkheden als in het origineel. Zelfs de punten die het kost om torens te plaatsen lijkt angstvallig veel op het origineel uit 2011. Dit kan gezien worden als een ode aan de nostalgische gamer onder ons, maar wij hadden graag wat meer vernieuwing gezien.

Early Access vs Full Release

We hebben het spel kunnen spelen aan het eind van zijn Early Access-campagne en aan het begin van zijn volledige release. Vreemd genoeg was de Early Access prijs hoger dan de prijs die er nu voor het spel wordt gevraagd, namelijk €29,99. Over de hoeveelheid content was in Early Access nog het nodige te doen. Voor de full release heeft Chromatic Games twee nieuwe modi toegevoegd. Hierdoor bevat het spel nu vijf modi. In Campaign doorloop je een simpele verhaallijn, waarmee je aan alle maps toekomt. Survival laat het je zo lang mogelijk uithouden tegen hordes aan vijanden, terwijl Challenges je een speciale uitdaging geeft, een mode die momenteel nogal kaal aanvoelt. Mix Mode laat je allerlei vijanden trotseren die van allerlei kanten komen. Een aanzienlijk chaotischer speltype, wat ook beloond wordt met betere loot. De modus Pure Strategy laat je enkel en alleen op je torens vertrouwen. Geen toverstafje of pijl en boog die een matige verdediging kan redden dus. Hierdoor is het totaal aantal modi prima te verantwoorden.

Nog genoeg opties om aan te vullen!

In Dungeon Defenders: Awakened zijn er twaalf levels waar je mee aan de slag kunt. Het aantal verschillende vijanden is opgeschroefd naar veertien. De starthub voelt nogal kaal aan, met een bartender die nauwelijks aanspreekbaar is en verder geen plek om je zuurverdiende geld uit te geven. Je kunt dit wel zelf doen door je wapens en armor te upgraden, maar dit is wel iets dat je zelf moet uitzoeken.

Zoals in het begin al werd gezegd, is er maar een beperkt aantal torens die je kunt neerzetten. Hiermee zijn de mogelijkheden om hordes aan vijanden te verslaan beperkt. Wij hadden graag gezien dat je de loadout aan torens later zou kunnen aanpassen. Wel is het mogelijk om tussen de waves door van held te wisselen, waardoor je ook in singleplayer van alle torens gebruik kunt maken. Toch raden we aan Dungeon Defenders: Awakened vooral met drie vrienden te spelen, dat maakt het een stuk aantrekkelijker.

De content van DD: A lijkt ook niet helemaal verrijkt te worden met de items die je kunt vinden. Na het verslaan van een wave vijanden krijg je toegang tot een kist die je items cadeau doet. Ook op het speelveld zelf kun je verschillende items vinden. Echter is 95% van de items continu overbodig. Zeer zelden vind je iets wat de moeite waard is om op te pakken, waardoor het meer als een berg troep overkomt dan daadwerkelijk loon naar werken. Of de ontwikkelaar moet de hoeveelheid gaan beperken, of er moet beter kunnen worden gesorteerd tussen troep en waardevolle spullen. Met de update naar de full release is de lay-out wel verbeterd, dat moet gezegd worden. Hiermee komt het spel, naast de kleurrijke omgevingen, mooi tot zijn recht.

Waar we dan weer wel heel gelukkig mee zijn, is het feit dat microtransacties zijn verdwenen. Dungeon Defenders II draaide volledig op deze microtransacties, doordat het spel gratis was te downloaden. Het what you see is that you get-concept bij Dungeon Defenders: Awakened spreekt ons wat dat betreft een stuk meer aan.

Maar, zijn we nu wel of niet enthousiast over Dungeon Defenders: Awakened? Het is een spel met de nodige potentie. De stap die van Early Access naar de retail versie is gezet, is veelbelovend. Er is echter nog wel het nodige werk aan de winkel om het spel de belofte te laten inlossen. Met de upgrade naar de full release is het voor oudgedienden niet mogelijk om verder te spelen met je ontwikkelde personage. Hiervoor moet je de Legacy-mode opstarten, waarin je niet al het genot van de full release kunt ervaren. Daarnaast zijn er nog de nodige bugs. Die variëren van klein (het skippen van het introfilmpje, de ene keer snel en de andere keer niet) tot wapens die in de arm van je held verdwijnen. Chromatic Games heeft wel aangetoond alle kritiek tot zich te nemen en heeft al veel beloftes uitstaan over verbeteringen, waaronder enkele punten die in deze review zijn aangestipt. Mochten deze allemaal worden geadresseerd en komt er hier en daar nog een beetje content bij, dan kan Dungeon Defenders: Awakened uitgroeien tot een zeer waardige tower defence game. Momenteel moet het op sommige vlakken zeker nog groeien.

26%
37%
12%