85%
  • Veel content
  • Oprecht leuk in co-op
  • Lokaal samenspelen
  • De game frustreert te vaak met flauwe vallen
  • Stuk minder leuk als je alleen speelt

Een paar jaar geleden speelde ik op Gamescom, gezamenlijk met toenmalig redacteur Nick, een game genaamd Door Kickers: Action Squad. Als een duo voltooide we een handjevol levels met groot plezier, hetgeen we voornamen voort te zetten eens we terug thuis waren aanbeland. In de daaropvolgende hectiek schoot dat er echter tussendoor, waarna het spel vergeten werd. Maar met de release op consoles kan dat gemis worden rechtgezet.

Qua opzet wordt het niet veel makkelijker dan Door Kickers: je bent een S.W.A.T.-agent die verschillende explosieve situaties moet ontmantelen door elke hufter die de wet overtreedt kennis te laten maken met de dodelijke kracht van kogels. Soms betekent dat dat je gebouwen moet ontdoen van alles dat leeft, maar meestal moet je daarbij ook gijzelaars redden, een bom ontmantelen of een sleutelfiguur gevangennemen. Guns blazing naar binnen gaan is dan ook niet altijd de beste optie.

De perfectionist

Nu zeg ik dat wel direct, maar dat klopt niet helemaal. Want als jij zo iemand bent die niets om scores geeft, maar enkel de levels wenst te voltooien, dan is een kogelregen waar je een weerbericht voor nodig hebt zeker een re√ęle optie om vrijwel elk level te overwinnen. Gijzelaars die het loodje leggen betekenen immers geen game over, maar zorgen er enkel voor dat je minder sterren krijgt wanneer je het level voltooid.

Deze sterren geven overigens niet enkel aan hoe je gepresteerd hebt, maar zijn ook de valuta die je kunt inzetten om betere wapens en gadgets vrij te spelen. Tenzij je echter alles wenst te ontgrendelen, heb je lang niet zoveel sterren nodig als dat je daadwerkelijk kunt verdienen. Ook hiervoor geldt dus dat enkel de perfectionist zich er echt druk om hoeft te maken. Maar dat is ook degene die de meeste lol gaat beleven aan Door Kickers.

Tactiek

Net zoals een S.W.A.T-team in het echt voorzichtig, gecalculeerd en gecoördineerd te werk gaat, dien jij goed te bedenken hoe je een situatie wenst te benaderen als je een level met de best mogelijke score wenst te voltooien. Vooral in de co-op dien je goed met je partner af te spreken wie wat doet en op welk moment, zodat je niet per abuis een van de dames die je wenst te redden omlegt. En op de momenten dat alles dan gaat zoals gepland, schijnt de game echt. Helaas zijn deze momenten schaars.

Deels is dit te wijten aan de spelers die een situatie verkeerd inschatten en met een kogel te veel (of te weinig) de hele playthrough om zeep helpen. Maar vaak zat is het ook de game zelf die vol zit met cheap shots. Een trap die je af moet is bijvoorbeeld grenzend aan een kamer met een dude met een machinegeweer. Voordat je van de trap af bent en de trekker hebt overgehaald ga je aanzienlijke schade hebben opgelopen, daar ga je helaas niet aan kunnen ontkomen. De game compenseert dit door je onder andere hulp en medkits te geven die je kunt inzetten aan de hand van punten die je verdient met kills en reddingen, maar daar menig van deze cheap shots resulteren in one hit kills, maakt dat maar bar weinig uit. En dan sta je weer terug aan het begin van het level, tenzij je samenspeelde en een van jullie achteruit bleef om dit soort dingen voor te zijn en je weer tot leven kan wekken. Nóg een reden om samen te spelen!

De belangrijkste reden voor co-op is echter veel simpeler dan dat het toffer voelt of je ademruimte geeft. Je merkt gewoon dat de game ervoor gemaakt is. Karakters als Breacher zijn in hun eentje vrij hopeloos. Met zijn shotgun is hij enorm sterk, maar zijn spread maakt hem een groter gevaar voor gijzelaars dan dat de boeven ooit zijn. Daarom is hij beter geschikt om als back-up te dienen voor een character als shield, dat gecontroleerd kan vuren en flink kan incasseren, maar weinig schade doet. Het is zeker mogelijk om elke map met elk karakter tot een goed einde te brengen, maar je gaat er veel meer lol aan beleven als je de game doorspeelt met een maatje. In mijn eentje raakte ik er persoonlijk namelijk vrij snel op uitgekeken.

Content in overvloed

Mocht je bang zijn dat je niemand overtuigt krijgt om de game te kopen, dan is ook dat geen probleem. Het spel heeft immers iets dat je vandaag de dag te weinig ziet: lokale co-op. Hiernaast is de game niet al te duur én biedt het bijna honderd levels! Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je de levels nog eens doorspelen met de twist dat je nu zombies hebt die je komen lastigvallen. Of je tackelt de horde mode, waarin de vraag niet is óf je sterft, maar wanneer. Keuze in overvloed dus. Dat is ook wel nodig als je alle skills wilt ontgrendelen voor de zes klassen, daar je die niet met sterren maar experience krijgt.

Als een couch co-op titel is Door Kickers: Action Squad een van de betere ervaringen op huidige consoles √°ls alles gaat zoals gepland. Helaas zijn die momentenschaars omdat de game simpelweg te vaak leunt op trial and error om cheap shots te overwinnen. In de singleplayer betekent dit direct game over, waardoor ik het moeilijk kan aanraden voor zij die het liefste alleen spelen. Met een goede vriend die niet te snel boos wordt is het echter geen slechte aankoop. Content is er immers in overvloed.