50%
  • Uitstekend gebruik van de VR-bril en Move-controllers
  • Gewaagde setting pakt prima uit
  • Droge humor
  • Te kort…
  • …en daardoor te duur

Wie over het algemeen een game zou bedenken waarin je het Wilde Westen kruist met dinosaurussen, zou toch linea recta met een busje moeten worden afgevoerd. Ontwikkelaar Uber Entertainment zag echter wel brood in dit idee, waarna het Dino Frontier ontwikkelde: een VR-game waarin je als Big Mayor over een western stadje waakt en dino’s probeert te temmen. En alsof de combinatie van de verschillende thema’s nog niet genoeg is, gooit de ontwikkelaar er ook nog een laagje droge humor overheen. Een schot in de roos of wordt de plank volledig misgeslagen?

Dino Frontier laat je, zoals eerder gemeld, als Big Mayor een nederzetting bouwen op een kleinschalige map. Met twee move-controllers, die als je handen dienen, bouw je gebouwen, geef je plantjes water en verplaats je je inwoners. Het bouwen van een gebouw regel je door een gebouw uit het kleinschalige menu te kiezen en er vervolgens een plekje voor te kiezen. Hierna zul je nog een paar klappen met een virtuele hamer moeten geven, waarna het gebouw uit de grond verrijst. Wanneer je inwoners bomen hebben gekapt, kun je met een levensgrote gieter zorgen dat er snel weer een nieuw bos staat. Een snelheid waar ze bij het WNF ongetwijfeld jaloers op zijn.

Dit alles gebeurt in de afgesloten wereld waarin je je met je VR-bril begeeft. De kleurrijke en kinderlijk ogende omgevingen zorgen voor een vrolijke stemming die zich met droge opmerkingen van de voice-over goed presenteren. Met de humor zit het dan ook wel goed in de game.

Bouwen en temmen

Het bouwen van gebouwen kost je grondstoffen. Steen, goud, hout en voedsel zijn de vier pijlers. Hout en voedsel moeten eerst nog verfijnd worden in de daarvoor bestemde gebouwen. Hier zorgen je inwoners in principe zelf voor. Vrij vroeg in het spel zul je vervolgens een Dino Lure kunnen bouwen, waarmee je ‘lokaas’ kunt creëren om dino’s te vangen en te temmen. Elke dino heeft zo zijn eigen voordelen. Zo zal de ene dino je houthakkers achterna lopen en het hout voor je oprapen, terwijl de ander je dorp simpelweg tegen bandieten verdedigt. Het oprapen van grondstoffen moet je in het begin zelf doen met je gigantische handschoenen en het scheelt een hoop werk wanneer je dit uit handen kunt geven.

Wanneer je met het bouwen wat verder bent gekomen aan de hand van doelstellingen, zul je op een gegeven moment naar een vredig tuintje kunnen afreizen. Hier kun je harken, zaaien, oogsten en mijnen laten ontploffen. Het laatste valt een beetje buiten de context, maar het vergaren van steen en goud is uiteindelijk het belangrijkste in het spel. Door na het oogsten alles weer bezaaid achter te laten, kun je om de vijf minuten je oogst weer binnenhalen, wat een oneindige bron aan inkomsten oplevert.

‘’I’ve never met a more evil man than the Bandit King’’

De bandieten die je vredige stadje eens in de zoveel tijd belagen, hebben een leider. De Bandit King is er namelijk op uit om jou uit zijn vallei te verjagen. De eerste keer dat je deze slechterik tegenkomt, is bij een verlaten mijn waar je goud en steen kunt mijnen. Ondertussen zal de Bandit King waves aan vijanden op je afsturen, die je kunt afslaan met behulp van upgrades die je over het terrein kunt vergaren. Het is niet erg als je verdediging faalt of als je je terugtrekt wanneer je genoeg steen of goud hebt verzameld, de upgrades blijven namelijk oneindig staan. Het is hier waar echt opvalt dat de moeilijkheidsgraad van Dino Frontier opvallend laag ligt.

Wanneer je uiteindelijk het laatste gebouw weet te bouwen, kun je afreizen naar de plek waar het laatste gevecht met de Bandit King zich voltrekt. Dit alles zal je in totaal zo’n 5 tot 6 uur bezighouden, waarna de eindcredits over het beeldscherm zullen rollen. Er is weinig tot geen replay-waarde, iets wat vraagtekens doet zetten bij de prijs van 36 euro die voor het spel wordt gevraagd.

Dino Frontier is een korte, maar vermakelijke ervaring. Het spel maakt uitstekend gebruik van de VR-bril in combinatie met de Move-controllers, maar weet dit helaas voor een te korte duur te doen. Het spel voelt hierdoor meer aan als een uitgebreide demo dan als een volwaardig spel. De moeilijkheidsgraad van het spel doet vermoeden dat de ontwikkelaar zich op een iets jonger publiek heeft gericht. Wanneer het spel zijn hoge prijskaartje van 36 euro ongeveer zal halveren, dan is Dino Frontier zonder twijfel het aanschaffen waard.