85%
  • Drie games voor de prijs van een
  • Ze passen op alle fronten perfect in de canon
  • Extraatjes voor de fans
  • Vertaling is slordig
  • Beetje variatie tussen de games was leuk geweest

Hoewel manga en anime gestaag aan populariteit winnen in het Westen, lijkt het erop dat light novels maar niet mee willen komen. Series als Campione, Kore wa Zombie Desu ka, The Unbreakable Machine Doll, Full Metal Panic en Date A Live kregen allen anime die een deel van de franchise tot leven brachten, maar lieten Westerse fans vervolgens achter met een verhaal dat niet werd afgemaakt, waardoor we zijn overgelaten aan fanvertalingen van het bronmateriaal.  Maar met dank aan Idea Factory krijgen we nu een paar extra stukjes van de Date A Live-puzzel.

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is Rio Reincarnation HD meer dan een verbeterd derde deel van de Date A Live-videogameserie. Het is een bundel die alle drie de games die tot op heden zijn verschenen, Rinne Utopia, Arusu Install en Rio Reincarnation, bevat. Gelukkig betekent dat echter niet dat we drie recensies moeten pennen, want op het verhaal na, zijn de games identiek.

Rinne Utopia

Wanneer je de games op de juiste volgorde gaat spelen, begin je met Rinne Utopia, welke zich afspeelt na het eerste seizoen van de anime of na het boek Itsuka Sister. Na het gevecht met Kurumi is de vrede langzaam teruggekeerd in het Itsuka-huishouden, bestaande uit Shido, Kotori en…Rinne?

Als die laatste naam je niets zegt, is dat niet omdat je niet goed hebt opgelet toen je de anime-serie keek. Ook Shido heeft in eerste instantie namelijk het gevoel dat de zachtaardige brunette misplaatst is in zijn wereld. Maar daar iedereen haar aanwezigheid de normaalste zaak vindt en ook hij herinneringen heeft van de tijden die ze samen hebben doorgebracht, blijft hij daar niet te lang bij stilstaan. Hoe zou hij dat ook realistisch gezien moeten doen met vrouwen die voortdurend om zijn aandacht vechten en een mysterieus krachtveld dat Tenguu City omvat en de Spirits die hij gered heeft destabiliseert?

Arusu Install

Na de gebeurtenissen van het tweede seizoen van de anime en na het boek Miku Truth begint Arusu Install. In deze game wordt Shido gevangengezet in een virtual reality-wereld door een kunstmatige Spirit, die hem vraagt haar te leren wat liefde is. En om dat te bewerkstelligen, brengt ze alle vrouwen die hun hart aan hem hebben gegeven naar de digitale wereld.

Door haar waarnemingen en interacties met Shido en zijn harem, groeit ze langzaam maar zeker als persoon en wordt ze zich beter bewust van de emoties die zij en anderen om haar heen ervaren. Het is deze groei die de rode draad vormt van het tweede deel van deze serie.

Rio Reincarnation

De hekkensluiter is de titulaire Rio Reincarnation, welke zich vlak na het ware einde van Arusu Install afspeelt. Shido belandt wederom in een wereld die overduidelijk niet de zijne is, maar is zich ditmaal bewust van wat zich afspeelt. Maar als je dacht dat hij daardoor de touwtjes in handen heeft, dan heb je het mis. Want wanneer een meisje genaamd Rio voor hem verschijnt en hem papa noemt, wordt hij al snel van zijn à propos gebracht.

Rio zoekt naar ‘’het meest belangrijke’’ in deze wereld, hetgeen nodig is om het in stand te houden. En Shido heeft wel een vermoeden wat dat is. Wilt hij dit echter overhandigen om deze kunstmatige wereld waar enkel geluk heerst te behouden? Of maakt hij de moeilijke keuze om de toekomst in eigen hand te nemen? Dit dilemma is het onderwerp van de laatste game in de trilogie.

In het algemeen

Op het gebied van gameplay is er maar weinig te vertellen over alle drie de spellen. De games zijn visual novels, waarbij jouw input als speler beperkt is tot het maken van keuzes in dialogen en het kiezen met wie je tijd doorbrengt. Dat klinkt allicht saai, maar de prachtige art en sterke voice acting maken het een waar genot voor eenieder die de franchise een warm hart toedraagt.

Bij het artwork is bijvoorbeeld veel moeite gestoken om de visuals van de game zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de anime. Karakters tonen tijdens gesprekken allerlei gezichtsuitdrukkingen, knipperen met hun ogen en laten hun haar bewegen als ze spreken. Het zijn slechts kleine details, maar ze geven het geheel een veel levendigere uitstraling dan dat veel genregenoten hebben.

Wat het plaatje compleet maakt is echter de cast die voor de voice acting is ingeschakeld. Karakters als Yoshino, Tohka en Reine worden allen vertolkt door dezelfde actrices als in de anime, waardoor fans van de serie zich direct thuis zullen voelen. En dat is wel zo prettig als de game van je verwacht dat je je aan de karakters gaat hechten.

Daten

De naam zou eigenlijk al een gigantische hint moeten zijn, maar Date A Live draait volledig om het daten met de verschillende jongedames die je in het verhaal tegenkomt. De reden hiervoor verschilt van game tot game, maar in de eerste twee is dit niet slechts een optie, maar een noodzaak. Je kunt het ware eind van die games namelijk pas zien eens je de eindes van alle dames doorlopen hebt. Dit betekent minimaal elf speelsessies voor Rinne Utopia en negen speelsessies voor Arusu Install. Rio Reincarnation kan reeds bij de eerste speelsessie succesvol worden voltooid, maar nodigt wel uit tot het herspelen van de game om alles te zien wat het te bieden heeft. Maar de vraag is natuurlijk of je dat wel moet willen? Het antwoord daarop is verrassend simpel.

Als je genoten hebt van de Date A Live-anime of zelfs de vertaalde Light Novels aan het lezen bent, mag er geen twijfel over bestaan dat je je gaat vermaken met deze trilogie. Was je anderzijds niet bijzonder onder de indruk van het bronmateriaal, dan ga je ook hier je heil niet vinden. De verhalen voor de games zijn namelijk geschreven door dezelfde Tachibana Koushi als die de novels schreef. En dat valt ook te merken.

De manier waarop het verhaal is de gestructureerd, de cheesyness van sommige scènes, de dialogen en eindes zijn allemaal heel typerend voor Tachibana’s schrijfstijl. Dit betekent dat er totaal geen stijlbreuk is met de andere media en dat de verhalen voldoende onderhoudend zijn, ook al zijn het verre van literaire hoogstandjes. Belangrijker is echter dat de verhalen hierdoor naadloos aansluiten op het hoofdverhaal.

Of Rinne Utopia, Arusu Install en Rio Reincarnation wel of niet als canon moeten worden beschouwd, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar niemand kan ontkennen dat ze als meer moeten worden gezien dan licentiegames. De unieke karakters van de games duiken namelijk weldegelijk op in de boeken, al worden de gebeurtenissen van de spellen daarbij nooit aangehaald. Maar bepaalde uitspraken en gebeurtenissen, die enigszins uit de toon vallen in die boeken, zijn na het spelen van deze trilogie opeens een stuk logischer. Voor iemand die fanatiek genoeg is om de light novels te bemachtigen, is deze trilogie daarom feitelijk onmisbaar.

Slordig

Het is duidelijk te zien dat de teams die in Japan aan deze drie games hebben gewerkt passie hadden voor het bronmateriaal en er zorg voor hebben gedragen dat alles tot in de puntjes verzorgd was. Er zijn zelfs speciale light novels en een audio-verhaal te vinden in de extra’s! Daardoor is het bijna pijnlijk om te zien hoe slordig het lokalisatieteam van Idea Factory met de spellen om is gegaan.

Ik heb de nodige kanttekeningen te plaatsen bij sommige vertaalkeuzes die men gemaakt heeft, waarbij men objectief gezien niet fout zat, maar waar bijvoorbeeld betere alternatieven beschikbaar waren. Maar dat is niet waar ik over gevallen ben. Wat ik bedoel als ik het heb over slordig werk, zijn grammaticafouten, woorden waarin een letter ontbreekt en namen die door elkaar worden gehaald in dialogen. Maar ook zinnen die totaal niet kloppen, zoals Shido die zegt dat die naar Kotori’s huis gaat, waar hij zelf woont, of die Yoshinon soms als hij en soms als zij aanspreekt. Toegegeven is het voornamelijk Rinne Utopia die het bont maakt met deze fouten, maar aangezien dit het eerste deel in de serie is, is het allesbehalve een goede eerste indruk.

Om te ontdekken of je Date A Live: Rio Reincarnation wel of niet moet kopen, hoef je jezelf enkel een simpele vraag te stellen. Heb je genoten van de anime en / of light novels? Is het antwoord ‘’ja’’, dan is dit een must-have. Is het antwoord ‘’nee’’, dan ga je je niet met deze titel vermaken. Is het antwoord ‘’Wat is Date A Live?’’, dan moet je eens heel snel de serie gaan kijken om bij een van de eerdere twee antwoorden uit te komen!