85%
  • Audiovisueel ijzersterk
  • Vermakelijke singleplayer
  • Multiplayer van hoog niveau
  • Geen lootboxes en andere poespas
  • Tactische laag niet voor iedereen geschikt

Je hebt van die franchises die het oneindige leven lijken te hebben. Sportgames zijn daar een goed voorbeeld van, maar op het vlak van shooters is Call of Duty toch echt de baas. Al sinds het jaar 2003 wordt de first-person shooter ontwikkeld. De franchise kende enkele hoogtepunten, maar zeker ook dieptepunten. Uitgever Activision besloot de ontwikkeling van de franchise voornamelijk door Treyarch en Infinity Ward te laten geschieden, waarbij laatstgenoemden telkens van elkaar het stokje overnamen. Inmiddels zijn we in het jaar 2020 aanbeland, en is het weer de beurt aan Infinity Ward. Deze besloot haar sub-franchise Modern Warfare (dat in 2007 het levenslicht zag), van een reboot te voorzien. En zo geschiedde.

Na enkele uitstapjes met de meest futuristische wapens en apparatuur, gaat de ontwikkelaar nu terug naar de basis. Er is realistisch gekeken naar wat de hedendaagse oorlogsvoering nu eigenlijk te bieden heeft, inclusief het hacken van apparaten en de nieuwste wapensnufjes. Hierbij zijn geen jetpacks of andere surrealistische oorlogsattributen in acht genomen. Afgezien van hier en daar een vernuftige gadget is het allemaal vrij down-to-earth en dat is prettig om te zien. Je weet namelijk goed wat je kan verwachten voordat je het spel aanschaft en zal voornamelijk hier en daar wat herkenning tegenkomen.

Captain Price & co in je huiskamer

Wie van nostalgie houdt, is bij Modern Warfare aan het juiste adres. In de campaign zul je namelijk verscheidene oudgedienden tegenkomen, waaronder cultheld Captain Price. In de verhaallijn zul je missies op verschillende plekken op de aardbol voltooien, waarbij de meeste zich in en rond Europa afspelen. Uiteraard nemen de Amerikanen het weer op tegen een terroristische organisatie, terwijl er verschillende lijntjes lopen naar een spectaculair slot. De campaign is een zeer vermakelijke opstap naar de veel uitgebreidere multiplayer, waar Call of Duty natuurlijk om draait. Het verhaal zal je rond de zes uur bezighouden, maar zal daarin wel de nodige audiovisuele traktaties geven. Het spel ziet er erg strak uit en ook de audio is van een fantastisch niveau. Daarmee weet Infinity Ward haast een interactieve oorlogsfilm je huiskamer in te brengen. Zeker wanneer er gespeeld wordt met een koptelefoon, zul je je werkelijk middenin de actie wanen.

Meer dan ooit met z’n allen

Zoals gezegd: de campaign is leuk, maar het gros koopt het spel voor de multiplayer. Daarin stelt Infinity Ward zeker niet teleur. De multiplayer kent genoeg modi. Natuurlijk zijn er vaste waardes als Domination, Team Deathmatch en Headquarters aanwezig, maar ook enkele nieuwe modi dienen zich aan. Zo is er de modus Cyber Attack, wat veel weg heeft van het oude Search & Destroy, maar waarin je je teamgenoten kan reviven. Dit maakt je niet volkomen kansloos wanneer je sterk in de minderheid bent. Daarnaast is er de modus Gunfight, waarin je in 2vs2-gevechten probeert zo snel mogelijk zes rondes te winnen. Dit doe je door een deathmatch te voltooien in een kleine map die hiervoor zijn ontwikkeld. Het gaat hier voornamelijk om maps met een three-lane systeem. Linksom, vooruit of rechtsom. Het is een tactisch spelletje waarin communicatie essentieel is. Een zeer vermakelijke en welkome toevoeging aan het rijtje modi in Call of Duty: Modern Warfare.

Naast de nieuwe modi is er ook ruimte voor nieuwe killstreaks, wapens en perks. Je kunt je wapens naar hartenlust tweaken met optics en dergelijke, waardoor je echt een wapen kunt ontwikkelen dat bij je eigen speelstijl past. Je moet hiervoor wel de nodige kills maken met eenzelfde wapen, want daarmee speel je alles vrij. Veel spelen loont erg in Modern Warfare, want de game bevat geen strontvervelende lootboxes.

Het grootste punt van kritiek waar Modern Warfare in haar eerste weken mee te kampen heeft, zijn de plekken om te campen. De maps zouden dit aanmoedigen en daar zou Infinity Ward mee de mist in zijn gegaan. In mijn ogen kun je dit op twee manieren gaan bekijken. Ja, ren je als een kip zonder kop door de maps, dan zullen spelers je uit de meeste simpele hoekjes om het leven helpen. Ja, er zijn veel gebouwen waar je rustig in een hoekje kunt gaan zitten wachten tot er eens iemand voorbijkomt. Maar geeft dit voor het eerst in jaren niet eens wat stof tot nadenken? Ben je er met je teamgenoten niet zo zeker van dat er achter de deur niemand zit, neem dan eens de tijd en gooi er een flashbang of smoke grenade in. De tijd zal het leren. De maps geven gelegenheid tot chaos in een hoog tempo, waarbij de kills je om de oren vliegen. Mocht je het echter met een setje headsets en vrienden wat strategischer aanpakken, dan zul je genieten van het design van de levels. Diegene die in een hoog tempo van hot naar her willen rennen en alles willen afschieten wat beweegt, zullen in sommige potjes van een koude kermis thuis kunnen komen. Heb je echter met tegenstanders te maken die hetzelfde principe hanteren, dan zal er een feest van herkenning plaatsvinden met het origineel van de serie.

Call of Duty: Modern Warfare is een dijk van een game. Het spel is audiovisueel gezien subliem en heeft zowel een vermakelijk singleplayer als een ijzersterke multiplayer. Infinity Ward heeft niet geprobeerd allerlei toeters en bellen uit te vinden en te implementeren, maar heeft het opmerkelijk simpel gehouden. Geen franjes, geen poespas, gewoon pure degelijkheid. Voor diegene die het origineel in 2007 konden pruimen, zullen in deze reboot een geschikte opvolger vinden. Ik geef Infinity Ward in ieder geval een dikke pluim voor deze reboot, waarbij het een dikke vinger heeft opgestoken naar lootboxes en alle overbodigheid die hedendaagse games soms op je afvuren.

EnquĂȘte