80%
  • Offline multiplayer
  • Duurzaamheid
  • Verschil in moeilijkheidsgraad
  • Niet goed uitgebalanceerde power-ups
  • Besturing kent gebreken

Je kunt de afgelopen maand mei met een gerust hart een echte racemaand noemen. Met titels als ModNation Racers, Split Second: Velocity en Super Bike World Championship 2010 had de maand genoeg racetitels te bieden. Ook Blur verscheen in de schappen, een racer waarin power-ups een belangrijke rol spelen. Om jullie trouwe lezers een beetje te helpen met het kiezen tussen de racegames van afgelopen maand, heeft GameQuarter Blur eens goed onder de loep genomen.

Blur is duidelijk geen racer waar we er al genoeg van hebben. In Blur is het namelijk niet simpelweg kijken wie het snelst een parcours heeft afgelegd. In deze racer is namelijk alles toegestaan om je tegenstanders in de weg te zitten. Dit is mogelijk dankzij de power-ups die ontwikkelaar Bizarre Creations in het spel heeft verwerkt. Met de power-up nitro kun je jezelf een boost geven, terwijl je met de Bolt aanval je tegenstander even uit balans kunt brengen. Daarnaast heb je mijnen die je achter je neer kunt leggen, maar ook naar voren kunt schieten. Natuurlijk is er een power-up waarmee je je auto kunt repareren en een schild om eventueel aanvallen tegen te houden. De twee krachtigste aanvallen zijn de Shock en Shunt. De Shock zorgt er voor dat er enkele grote stroomvelden bij de racer aan kop verschijnen, welke hem kunnen vertragen. De Shunt is een soort raket die de diegene die voor je rijdt omver legt. Hiervoor hoeft deze speler niet in zicht te zijn. Kortom: genoeg power-ups om de race op een smerige manier te winnen.

Het moge duidelijk zijn dat power-ups een grote rol spelen in het wedstrijdverloop. Een speler die aan kop rijdt hoeft maar net een paar power-ups om zijn of haar oren te krijgen en hij kan weer achter aansluiten. Je kunt drie power-ups bij je houden tijdens de race. Het is jammer om te zien dat bepaalde power-ups veel sterker zijn dan andere. De Bolt aanval geeft je drie kogeltjes die je op een ander auto kunt afvoeren. Echter, zelfs als je een tegenstander drie keer weet te raken, zal zijn achterwiel enkel drie keer vluchtig wegslippen, waarna hij vervolgens de race hervat. De Shunt daarentegen laat je tegenstander even door de lucht vliegen, waarna hij opnieuw zal moeten accelereren. Hier zie je dus al duidelijk een groot verschil in kracht. De Bolt aanval mocht dan ook meer kracht hebben, aangezien de aanval nu niet veel aanricht.

Blur is een game die zowel op het gebied van singleplayer en multiplayer een voldoende weet te scoren. De online servers mogen dan niet altijd in staat van paraatheid zijn, de offline multiplayer waarin vier spelers tegen elkaar kunnen strijden staat wel als een huis. Weliswaar levert het spel wat aan graphics in tijdens de splitscreen mode, maar dit is een logisch gegeven. Dit kan dan ook de pret niet drukken als je elkaar met het wapenarsenaal van het kastje naar de muur stuurt. Over de singleplayer zijn wij helaas niet erg te spreken, alhoewel deze wel een voldoende scoort.

In de singleplayer is het de bedoeling om zoveel mogelijk fans te winnen en punten te verdienen in de races. Ook is er in vele races een fan run aanwezig. Dit is een stuk van de baan waar je door poortjes moet rijden binnen een bepaalde tijd. Lukt dit je, dan zul je weer extra fans mogen verwelkomen. Extra fans zorgen voor extra auto’s, waardoor ze onmisbaar zijn. Wat al snel opvalt in de singleplayer, is dat er een groot niveauverschil zit tussen de verschillende races. Ook al speel je het hele spel op makkelijk, dan nog zullen sommige races als moeilijk ervaren worden. In de ene race zul je met vlag en wimpel eerste worden, terwijl je de volgende race twintig keer over moet doen om in de top drie te verschijnen, terwijl het dezelfde tegenstanders zijn. Iets zegt ons dan ook dat hier iets niet klopt.

Uiteraard gaat het in racegames om de controls. Hoe kom ik die bochten het beste door en waar kan ik wel en waar kan ik niet vol op het gaspedaal drukken. Aan Blur hebben wij wat betreft de besturing een gemengd gevoel over gehouden. Je zult na enkele races de controls wel onder de knie krijgen, maar hoe de auto soms in bochten reageert blijft een raadsel. Regelmatig viel onze mond dan ook open van verbazing hoe sommige computergestuurde auto’s perfect door de bocht gingen. Bij de A-klasse auto’s die veel grip hebben is het sturen nog wel prima te doen, maar ga je een klasse lager, dan heb je soms het gevoel dat je in een roestbak rijdt.

Blur is een vermakelijke racer, maar heeft enkele gebreken. Zo is de besturing niet optimaal en zijn de power-ups niet goed uitgebalanceerd. Ook het niveauverschil in de singleplayer zorgt voor de nodige frustraties. Op het gebied van vooral offline multiplayer scoort de game echter een dikke voldoende, wat het cijfer flink opkrikt. Wij hopen dat ontwikkelaar Bizarre Creations in een eventueel vervolg deze puntjes meeneemt, want dan kan Blur tot een topper uitgroeien.