75%
  • Vermakelijke War Stories
  • Gevarieerde multiplayer
  • Audiovisueel uitmuntend
  • Nog niet alles beschikbaar
  • War Stories had uitgebreider gemogen

Nederlanders en Belgen staan er niet algemeen om bekend dat ze erg chauvinistisch zijn. Het Nederlands Elftal werd op een blauwe maandag nog wel eens verweten de echte liefde voor het vaderland te missen. De Duiters waren daar beter in; zij streden tot ze een ons wogen. Toch zijn de Nederlanders toch wel een beetje trots wanneer het koude kikkerlandje als toneel wordt gebruikt in een videogame. DICE en Electronic Arts besloten met Battlefield V terug te gaan naar de Tweede Wereldoorlog, waar ook Nederland bij betrokken was. Daarom werd Rotterdam nagebootst en omgetoverd tot een multiplayer map . Is dit de enige reden om Battlefield V te kopen of is er meer onder de zon?

Zoals gezegd draait Battlefield V om de Tweede Wereldoorlog, die inmiddels alweer meer dan een halve eeuw achter ons ligt. Dit toneel uit zich in een online multiplayer en een singleplayer, die zich ontvouwt onder de noemer ‘War Stories’. Deze missies zijn persoonlijke verhalen die je kennis laten maken met de verschillende fronten waarop deze verschrikkelijk oorlog gevoerd werd. Een persoonlijke reis die indruk maakt, zo moet gezegd worden.

Wanneer er kennis is gemaakt met deze modus, is het al snel tijd om af te reizen naar Afrika, waar je als voormalig gedetineerde wordt opgeroepen om de handen uit de mouwen te steken. Het doel is om verschillende installaties van de Duitsers onklaar te maken met geïmproviseerde bommen. Dit gaat natuurlijk niet helemaal vlekkeloos, maar de dialogen en cutscenes zetten de situatie uitstekend neer. Het persoonlijke accent zorgt ervoor dat het verhaal een extra lading krijgt, wat het makkelijk maakt om je in de situatie te verplaatsen. Dit wordt onder andere kracht bijgezet door de uitstekende audiovisuele presentatie. Het geluid en de grafische kant van de game zijn uitmuntend, van oorlogskreten tot de weerspiegeling van een Duitse helm: nagenoeg alles klopt.

Wanneer je in Afrika je visitekaartje hebt afgegeven, verplaatsen we ons naar het Franse front. Hier ga je als ambitieuze Senegalees op oorlogspad. Een tikkeltje onbezonnen, maar dat maakt het verhaal alleen maar aantrekkelijker. Naast een tripje naar Noorwegen is de singleplayer content echter alweer verstreken. Met The Last Tiger komt er nog een war story, waarin je de oorlog door de ogen van de Duitsers ziet. Een interessante toevoeging en geheel gratis, wat dit een prettige vorm van DLC maakt. Het was wellicht logischer geweest dat deze missie bij de release al aanwezig was, maar wellicht moeten we een gegeven paard niet in de bek kijken. Immers zijn gelukkig al die andere geldslurpers (premium lidmaatschappen en seizoenspassen) van de hand gedaan. Het blijft wel jammer dat het aanbod aan War Stories momenteel nog redelijk karig blijft. Je bent er namelijk relatief snel doorheen. Hopelijk heeft DICE nog wat achter de hand voor ons om de speelduur te verlengen.

Naast de singleplayermodus is er natuurlijk ook een multiplayerkant. In deze multiplayerkant kun je momenteel voornamelijk kiezen tussen Conquest, Grand Operations en Tides of War. Eerstgenoemde is al even aanwezig in de franchise. Veel potjes komen uiteindelijk neer op een verkapte vorm van Domination. Het beheren en overnemen van punten staat hierin centraal. Daarnaast kun je natuurlijk ook aan de slag met de publieksfavoriet: Team Deathmatch. Schieten zonder al te veel poespas. Grand Operations linkt meerdere potjes aan elkaar, wat jouw squad extra voordeel kan opleveren bij een overwinning. Dit uit zich in totaal in vier fases. Grand Operations was al bekend van Battlefield I, maar is met Airborne voorzien van een nieuwe tintje. Airborne is een modus waarin er artilleriekanonnen onschadelijk moeten worden gemaakt. Dit gebeurt nadat één van beide teams uit vliegtuigen is gedropt. Een spectaculair begin van een vermakelijke modus. Tides of War is tenslotte een modus die onlangs is opgestart. Het moet gezien worden als een continu evoluerende thematische ervaring, waarin wapens, voertuigen en events de revue passeren. Het levert een grote map op, waarin tanks een grote rol spelen en squads samenwerken om het de vijand lastig te maken. Leuk detail is dat deze modus zich momenteel afspeelt op de plek waar de Duitsers België binnendrongen.

Uiteindelijk is het nog wachten op Firestorm: de battle-royale modus van Battlefield V. Deze verwachten we in de lente van 2019, dus dat wordt nog even uitzitten. Wat dat betreft ligt er nog genoeg in het vooruitzicht, maar de vraag is of dit niet allemaal van begin af aan beschikbaar had moeten zijn.

Battlefield V is, voor wat het nu omvat, al een uitstekende game. De War Stories zijn van een hoog niveau en smaken naar meer, terwijl de multiplayer succesvolle modi heeft behouden en nieuwe experimenten heeft toegevoegd. We zijn blij dat de inhoudelijke DLC voor Battlefield V, voor zover bekend, gratis blijft. Dat we daar dan even op moeten wachten, moeten we maar voor lief nemen. Of Battlefield V echt een memorabele game is, zal moeten blijken wanneer Firestorm lanceert, maar voor nu is het al een dijk van een game.