70%
  • Vlot tempo in een spannende finale
  • Eerste deel geheel afhankelijk van keuzes
  • Wederom Bruce Wayne als hoofdpersoon
  • Lag nog steeds aanwezig
  • Detective scènes worden toch wel saai

Het moment dat Telltale Games met de aankondiging kwam voor een Batman-serie, was ik enthousiast en ongerust tegelijk. Aan de ene kant heeft Telltale Games met games als The Walking Dead en Tales from the Borderlands bewezen goed om te kunnen gaan met bestaande IP’s, maar aan de andere kant is Batman wat dat betreft een buitencategorie. Na vijf episodes gespeeld te hebben kan ik gerust zeggen dat de studio niet hun beste werk ooit heeft afgeleverd, maar wel een zeer goede versie heeft neergezet van de vleermuisman.

Episode 5: City of Light is namelijk de afsluiter waar je op zou hopen, na hier de afgelopen maanden naartoe gewerkt te hebben. In deze kijk van Telltale op het Batman-universum lag de nadruk niet zo zeer op de superheld zelf, maar was Bruce Wayne een keer de Ă©chte hoofdrolspeler. Wayne raakt namelijk persoonlijk betrokken bij de vermeende misdaden van zijn familie en moet tegelijkertijd Gotham redden uit de klauwen van The Children of Arkham. Tot nu toe werd hij geconfronteerd met bruut geweld en lastige keuzes, die daadwerkelijk uitmaken. Hoewel City of Light een spectaculair einde breidt aan het geheel, kent het ook nog steeds enkele zwakke punten.

Een knallend einde

Het tempo ligt hoog in dit slotstuk. Zó hoog dat je vrijwel direct in de actie wordt gegooid en meteen afrekent met een van de schurken in een zeer spannende scène. Dit voelt wellicht een beetje haastig gedaan en dat is waarschijnlijk te wijten aan de sterke invloed van de gemaakte keuzes. De schurk die je achter de tralies zet is namelijk afhankelijk van de keuzes die je hebt gemaakt in meerdere afleveringen, wat de game alleen maar interessanter maakt om nogmaals door te spelen. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de aflevering aan de korte kant is, aangezien het produceren van twee totaal verschillende introducties zeer tijdrovend is, maar de serie geeft wel je eindelijk het gevoel dat je keuzes ertoe doen.

Wat volgt op de intro luidt echter de actievolle finale in die draait om Lady Arkham en haar snode plannen. Wederom wordt ingespeeld op het gevoel van Wayne en de speler, wat dankzij de tijd die de eerdere episodes overwegend namen om de belangrijkste karakters uit te diepen, een emotionele reis wordt. Vanaf het moment dat Bruce Wayne zijn inmiddels versleten pak aantrekt tot het epische eindgevecht is City of Light boeiend en een genot voor de echte Bat-fan. Zelfs de problemen die de game kent zal je hopelijk vergeven na het zien van het einde, die uiteraard hint naar een tweede seizoen.

Enkele smetjes

Toch moeten de zwakke punten van de game nog even genoemd worden. In de vorige episodes waarschuwde ik al voor de lag die ontstond op de Xbox One en naar verluidt ook de andere platformen voorkwam. Ditmaal was het niet anders en de introductie was op sommige momenten zelfs onspeelbaar door haperende beelden in quick time events en geluid dat niet synchroon liep. Nu is Telltale Games druk bezig geweest de vorige episodes te patchen en heeft niet iedereen hier last van, maar het kan dusdanig de ervaring verpesten dat je er rekening mee zult moeten houden.

Een meer subjectief puntje aan de episode zijn de detective-scènes die je als Batman of Bruce Wayne uitvoert. Na vijf episodes gespeeld te hebben, werd het linken van bewijsmateriaal aan andere bewijsstukken ietwat saai, waar het aan het begin nog een fris idee leek. Zeker wanneer je de game van begin tot eind nog een doorspeelt, zal dit een irritatiepunt kunnen worden. De gameplay voelt gewoon een beetje verplicht, omdat het uitzoeken wat er is gebeurd op het plaats delict makkelijk opgelost had kunnen worden met een cutscene of een wat ingewikkeldere puzzel. Aan de andere kant blijft het kiezen van hoe je tegenstanders uitschakelt in gevechten erg leuk om te doen, omdat het kort en spectaculair oogt.

Totaalplaatje

Maar zoals gezegd zijn deze minpunten absoluut geen reden om de serie links te laten liggen. City of Light kent namelijk als afsluiter het beste van de actiescènes en het drama die we zagen in eerdere episodes, wat het totaalplaatje een goede game maakt. De serie kent met Selena Kyle, die nog een hartig woordje met je voert in deze aflevering, Alfred, Inspecter Gordon en Harvey Dent sterk geacteerde karakters die allemaal anders kunnen zijn dan je ze van tevoren dacht te kennen. Het is een uitstekende keuze geweest om Bruce Wayne als hoofdrolspeler neer te zetten in een hard en persoonlijk verhaal.

Hard en persoonlijk zijn misschien wel de termen die het beste bij City of Light als afsluiter passen. Er is veel actie in een korte tijd en door de keuzes die je hebt gemaakt lijkt het verhaal persoonlijker dan ooit te zijn. Niet iedereen zal de lag en soms saaie detective scènes op de koop toe willen nemen, maar de serie is in zijn geheel absoluut geen tegenvaller. Natuurlijk gaan we een tweede seizoen zien die hopelijk het niveau haalt van dit vrij sterke eerste seizoen van Telltale’s Batman-serie.