70%
70%
  • Goede opzet voor de laatste aflevering
  • Gevolgen keuzes voor het eerst merkbaar
  • Cameo The Joker valt tegen
  • Wederom technische problemen

Telltale Games is aardig op weg om de Batman-serie af te sluiten met deze vierde episode. Na een goed begin, een knallende tweede en ietwat trage, maar heel interessante derde aflevering, is het aan deze voorlaatste om de boel op te zetten voor een schijnbaar grote finale. Over het algemeen doet Guardian of Gotham dit uitstekend, maar daarom valt de voortgang in het verhaal wel wat tegen.

Als je de trailer hebt gezien, weet je dat Bruce Wayne na de cliffhanger van de vorige episode vast zit in Arkham Asylum en dat zijn bedrijf is overgenomen door een van de superschurken. Guardian of Gotham weet het niveau dat het vorige deel bereikte tot aan de eerste paar minuten goed vast te houden, waarna de progressie weer een beetje inkakt. Bruce neemt even de tijd om de situatie te laten bezinken, terwijl hij uitvogelt hoe hij hier in godsnaam uit gaat komen. Arkham Asylum zit vol met, natuurlijk, knettergekke misdadigers, waar je hardhandig kennis mee maakt.

Cameo van het kwaad

Al zeer snel kom je in aanraking met een schokkend karakter, die niemand minder dan The Joker blijkt te zijn. Net als alle andere personages, weet Telltale zich ook hier goed te onderscheiden met hun eigen kijk op Batman. Nog nooit had een Bruce Wayne zulke lange gesprekken met de altijd mysterieuze clown, die je hulp aanbiedt om te ontsnappen. Helaas voelt de ontmoeting met The Joker iets te veel als een geforceerde cameo, aangezien we hem waarschijnlijk pas weer gaan zien in een volgende aflevering of seizoen.

De lastigste keuze tot nu toe

Eenmaal uit dit gekkenhuis ontsnapt, blijft er nog een kleine, maar actievolle drie kwartier over voor Bruce om te handelen. Het beste aan de deze tweede helft van de aflevering is dat het je eindelijk het gevoel geeft dat de keuzes die je eerder hebt gemaakt een drastische impact hebben. Zo is Harvey Dent in de dialogen nu definitief omgetoverd naar Two-Face en krijg je meer te zien van zijn schizofrene gedachten. Dit hoeft echter niet in iedere speelsessie hetzelfde te zijn, afhankelijk van de keuzes die men heeft gemaakt. De manier waarop Bruce als vriend en met een persoonlijke kwestie is omgegaan, zal bepalen in hoeverre hij zich tegen hem keert.

Ook presenteert de aflevering je de meest lastige keuze tot nu toe, waarvan zeer duidelijk is wat de gevolgen zijn voor de kans om Gotham terug te winnen uit de handen van The Children of Arkham en Harvey Dent. Het is fijn dat de ontwikkelaar hier bewijst dat het heeft geleerd van de kritiek op de ‚Äėillusie‚Äô van het maken van keuzes, en tegelijkertijd is het zeer interessant om te zien hoe dit in de finale gaat uitpakken. Door Batman zeer zwart-wit af te laten rekenen met de ene √≥f de andere schurk, wordt er namelijk veel hooi op de vork genomen.

Functioneel

Toch is er ook nog even tijd voor wat emotionele dialogen en een detective-scène. De gesprekken met de charmante Selena Kyle worden helaas amper voortgezet en komen niet in de buurt van de intieme momenten die zij en Bruce eerder deelden, maar de detective-scène brengt gelukkig toch de emotie waar we op hoopten. De moord die is gepleegd is namelijk weer uiterst vies en speelt in op de gevoelens van de spelers om de daders extra hard aan te pakken.

De gameplay zelf is in deze sc√®ne niet anders dan de vorige delen, waardoor het niet ontzettend verrast. Het is weer de bedoeling om al lopend links te maken tussen bewijsstukken en zo een reconstructie te vormen. Hoewel deze simpele taakjes effici√ęnt genoeg zijn, had dit ook opgevuld kunnen worden met interessantere puzzels.

Dan is er nog een ander minpunt dat helaas in de hele serie tot nu toe terug te vinden is, namelijk de technische problemen. Ook in Guardian of Gotham stotterde het beeld regelmatig en was deze keer de lipsynchronisatie niet altijd correct. Het heeft geen zin om hier ontzettend veel woorden aan vuil te maken, maar het is iets om rekening mee te houden als je pas de season pass hebt aangeschaft.

Dat is overigens geen schande, want Telltale zet ook met deze vierde episode weer een prima verhaal neer met een nog altijd leuke versie van Batman. Hoewel Guardian of Gotham wel erg veel tijd besteedt aan het opzetten van een groot slotstuk,voelen de keuzes die je eerder gemaakt hebt voor de eerste keer relevant. Ook de laatste, die grote gevolgen heeft voor hoe het vijfde deel er per speler uitziet, maakt ons meer dan enthousiast voor het einde van dit seizoen.