• Geluid
  • Vermakelijke multiplayer
  • Onsamenhangend verhaal
  • Spelen als Marine
  • Eentonig level design
  • Achterhaalde graphics

Aliens vs. Predator was oorspronkelijk een film die in 2004 voor het eerst op het witte doek verscheen. De film combineerde twee oudere filmreeksen, Alien en Predator, tot een voorstelling die slecht ontvangen werd door critici. Sega dacht nog wel geld te kunnen verdienen met Aliens vs. Predator en zie daar, een nieuwe game was geboren.

De singleplayer van Aliens vs. Predator volgt min of meer het verhaal uit de eerste film, althans, dit probeert het. In 2004 ontdekt een satelliet van Weyland Industries een mysterieuze hittebron op Antarctica. Er worden mensen naar Antarctica gestuurd om de hittebron te onderzoeken. De hittebron blijkt echter een piramide te zijn, die gebouwd is door de Predators. In de piramide worden Aliens gekweekt. De Predators hebben namelijk iets nodig om op te jagen. In de game ontsnappen de Aliens uit een testlaboratorium van de mensen. Op deze manier ontstaat er een driestrijd tussen de Predators, de Aliens en de mensen er tussenin. In de singleplayer komt dit tot uiting in drie verschillende campagnes.

De campagnes horen verschillende stukjes van het verhaal te vertellen, maar in plaats van een eenzijdig plot ontstaat er hierdoor een onsamenhangend verhaal dat nauwelijks te volgen is. Verder verschillen de drie campagnes redelijk in opzet. Als Marine speel je een gewone soldaat. Deze campagne is ronduit saai en onorigineel. Dit hebben we allemaal veel leuker en beter gezien. De twee andere campagnes zijn interessanter en vooral gericht op mĂȘlee. Als Alien ben je supersnel en kun je over muren en plafonds lopen. Als Predator heb je de beschikking over hittevizieren en kun je jezelf onzichtbaar maken. Deze twee rassen zorgen voor een andere ervaring en brengen een ander soort gameplay met zich mee.

Toch maakt dit de singleplayer verre van goed, want het level design is erg eentonig. In de verschillende campagnes kom je op dezelfde locaties terecht. De laboratoria die je doorloopt lijken allemaal op elkaar en de jungles waarin de Predators hun jacht maken zijn erg inspiratieloos. Grafisch doet Aliens vs. Predator ook niets speciaals en is het vrij achterhaald door andere titels van de laatste tijd. Zo ontbreekt het de objecten aan details en de omgevingen aan scherpte.

Daarentegen is het geluid wel van hoog niveau. Alle geluidselementen uit de films zijn overgezet naar de game. De sfeer uit de films komt hierdoor goed naar voren in het spel. Vooral voor de fans is dit een reden om de game te gaan halen. Zo heeft acteur Lance Henrikson zijn stem ingesproken, is het gegrom van de Predators levensecht en maken ook de Aliens geluiden die heerlijk uit de films zijn overgezet.

De singleplayer van Aliens vs. Predator is een eenmalige ervaring die je door de hiervoor besproken punten niet snel nog een keer zou willen spelen. Daarvoor schiet het nou eenmaal tekort, maar gelukkig heeft de game ook nog een interessante online multiplayer. Met de drie facties in de game had ontwikkelaar Rebellion een lastige taak: Hoe creëren we een goede balans? Dit is ze gelukt door verschillende leuke en verfrissende modi toe te voegen. Er zijn in totaal zeven modi waaronder drie Deathmatch varianten. Natuurlijk heb je de gewone Deathmatch. Daarnaast heb je een Team Deatmatch variant waarin twee teams met daarin verschillende rassen tegen elkaar strijden. Het rijtje wordt afgesloten met de Species Deathmatch. Hierin nemen teams van dezelfde soort het tegen elkaar op.

Origineler is de Infestation modus. In deze modus begint Ă©Ă©n iemand als Alien en de rest als een Marine. De Alien moet een Marine doden. Deze Marine keert terug als Alien. Het spel gaat door totdat er Ă©Ă©n Marine overblijft en ook hij uiteindelijk wordt verslonden. Een andere leuke modus is de Predator Hunt. Hierin is Ă©Ă©n iemand de ijzersterke Predator. De Marines moeten de eenzame Predator uitschakelen door goed samen te werken. Met nog twee resterende modi kun je je lang vermaken in de multiplayer en is het eigenlijk de modus waar het in Aliens vs. Predator om draait.

Al met al kun je zeggen dat de multiplayer Aliens vs. Predator overeind gehouden heeft. Spelen als Alien of Predator in de singleplayer is dan wel origineel, maar spelen als Marine is ronduit saai. Verder is het verhaal onsamenhangend, het level design eentonig en heeft de game achterhaalde graphics. Het geluid en daarmee een deel van de sfeer zijn wel weer de moeite waard. Aliens vs. Predator krijgt hierdoor een matig cijfer. Toch zijn de verkoopresultaten tot nu toe goed. Terecht is dit volgens ons dus niet.

EnquĂȘte