Top 5: ergernissen

Controllers vliegen meestal niet zonder reden door de kamer en vloeken doe je ook niet zomaar. Meestal heeft dat soort dingen een oorzaak en die oorzaak ligt niet altijd bij jezelf. Naast een hoop plezier kan gamen enorm veel frustratie en ergernis oproepen bij mensen. Vandaag staan de ergernissen tijdens het gamen centraal. De redactie van GameQuarter heeft de afgelopen week een top vijf van ergernissen samengesteld en in dit artikel wordt deze behandeld.

5. Slechte camerastandpunten

Sinds games driedimensionaal gegaan zijn, hebben we te maken met het verschijnsel dat je personage vanuit een verkeerd standpunt wordt weergegeven. In sommige gevallen leidt dit gelukkig enkel tot een beperkt overzicht van het speelveld, maar er zijn games waarin camerastandpunten voor veel meer frustratie zorgen. Zo moest je bijvoorbeeld in de driedimensionale Sonic-games regelmatig opnieuw beginnen, omdat je uit de baan vloog dankzij de camera die opeens van standpunt wisselt. Echter hebben we het hier over games die al enkele jaren geleden uitkwamen, maar tot ons aller schrik gebeurt het anno 2010 nog steeds dat games op dit gebied steken laten vallen. Vreemd genoeg heeft niet ieder spel er last van, dus goede camerastanden zijn wel degelijk mogelijk. Wij vragen ons dan wel eens af of het aan de competenties van de ontwikkelaars ligt, of dat het gewoon laksheid is.

4. Lag

Gamers die regelmatig online te vinden zijn, zullen ongetwijfeld wel eens met lag te maken hebben. Fijn, die kleine vertragingen tijdens het spelen. Vooral als je net je tegenstander om wil leggen tijdens een schietspel. Helaas kun je niet accuraat handelen, want eventjes beweeg je wat schokkender dan normaal. Totdat je tegenstander jou neerknalt, want meestal lijken de goden je tijdens dat soort situaties niet goed gezind. Op dat cruciale moment dat je je tegenstander binnen het vizier hebt, treedt de lag op en als je weer gerespawned bent, loop je weer rond als een kieviet. Ook bij voetbalgames willen deze vertragingen wel eens voorkomen. Even een wedstrijdje van twee keer zes minuten? Vergeet het maar als jij of je tegenstander een slechte verbinding heeft, of als de servers over bezet zijn. Dan kan zo’n potje al snel twee keer vijftien minuten duren. Lag… je gaat je er in ieder geval niet beter door voelen.

3. Cheaters

‘Kijk nu eens, ik kan door muren heen kijken, zodat ik jou direct neer kan knallen als je om de hoek komt. Zo krijg ik lekker veel punten en zullen mijn statistieken vergeleken met de jouwe gigantisch goed zijn. Eigenlijk kan ik het spel helemaal niet, maar dat kun je aan de statistieken niet afzien.’ Valsspelers, cheaters, lafaards of hoe je ze ook wil noemen; ze zijn er nog steeds. Zo zijn er bij racegames wel eens spelers die veel hogere snelheid hanteren dan dat hun auto eigenlijk aan kan en zijn er bij first person shooters mensen die door muren heen kunnen kijken. Het resultaat hiervan is dat winnen nagenoeg onmogelijk wordt voor de eerlijke speler. Gelukkig worden deze valsspelers, die zich zelf voor de gek houden, meestal van de server verbannen. Toch kom je ze zo nu en dan nog eens tegen en dat kan voor erg veel ergernis zorgen, vandaar de derde plek voor cheaters.

2. Savegame momenten

Tussendoor je voortgang opslaan tijdens het spelen van een game is erg fijn. Je hoeft dan niet telkens opnieuw te beginnen, want telkens hetzelfde level spelen gaat op den duur vervelen en wordt bovendien frustrerend. Echter kunnen wij ons nog steeds groen en geel ergeren dat het opslaan niet altijd op de gewenste momenten kan. Soms ben je een kwartier aan het spelen, ga je af en kun je helemaal opnieuw beginnen vanaf de vorige savegame. Tussendoor zijn er geen momenten waarop je kunt saven. Neem bijvoorbeeld Grand Theft Auto IV, waarin je tijdens missies niet kan saven. Sommige missies duren wel een half uur en zijn bovendien vrij pittig, waardoor je ze niet in één keer uitspeelt. Ga je in het begin van de missie dood, is er nog niet veel aan de hand, maar ben je bijna aan het einde van de missie, dan breekt de hel los. Vooral het feit dat je vaak de halve stad door moet rijden voordat je überhaupt al kan starten is alles behalve motiverend. Dit soort taferelen komt in veel games voor en is absoluut een van onze grootste ergernissen. Anderzijds zijn er ook games waarbij de uitdaging ontbreekt, omdat de voortgang om de haverklap opgeslagen wordt.

1. Weglopers

Stel je voor: halverwege juli zit je in Zuid-Afrika, heb je een berg geld betaald voor een kaartje voor de WK-finale tussen Nederland en Spanje. Spanje scoort in de 57e minuut de 0-2, maar gezien de tijd heeft Nederland nog genoeg kans om twee keer te scoren en er een verlenging uit te slepen. Maarten Stekelenburg doet zijn keeperhandschoenen uit, gebaart dat hij er geen zin meer in heeft en loopt richting de kleedkamers. Wesley Sneijder denkt kort na en komt tot de conclusie dat hij, in plaats van nog een half uur te voetballen, liever naar zijn hotelkamer gaat om een keer op Yolanthe te klimmen. De rest van het elftal heeft ook weinig zin meer en gooit de handdoek ook in de ring, Spanje wint en Nederland maakt zich klaar voor een nieuwe wedstrijd in de hoop een makkelijkere tegenstander te treffen. Jij bent je geld kwijt, maar de spelers van Nederland zijn een half uur eerder vrij. Gelukkig gebeurt dit in het echt nooit, maar op de virtuele voetbalvelden is het eerder regel dan uitzondering.

Onze grootste ergernis zijn weglopers en deze zijn vooral frustrerend bij online games waarin je met z’n tweeën tegen elkaar speelt. Vooral de voetbalgames als FIFA en PES zijn hiervan een goed voorbeeld. Een wedstrijd van twee keer zes minuten is vrij kort en een 1-0 achterstand is nog wel te overwinnen. Een 2-0 achterstand wordt al lastiger, maar wordt het 3-0, dan zul je een miraculeuze comeback moeten maken om nog te winnen. Je kunt dan gewoon door blijven spelen om te kijken of je er nog wat van kunt bakken, maar je kunt je nederlaag ook al direct in ontvangst nemen door weg te lopen. Dat laatste gebeurt helaas veel te vaak, waardoor ondergetekende en enkele andere redactieleden eigenlijk onze voorsprong niet meer uit durven te breiden tijdens een match.

Dit is eigenlijk te triest voor woorden. Weglopers moeten keihard gestraft worden. De oplossing is simpel: ban ze voor tien minuten, zodat ze sowieso moeten wachten voordat ze verder kunnen spelen. De keus is dan aan de weglopers zelf: willen ze tien minuten starend naar het menuscherm wachten, of willen ze de resterende minuten van het spel verder afgeslacht worden en daarna tegen iemand anders spelen?

Reacties

Dennis van der Maden op Maandag 15 maart 2010 om 14:25

haha leuk artikel :p volledig mee eens, alle 5 grote punten van ergernis :)

Frederic Louis op Dinsdag 16 maart 2010 om 16:53

ja kan ik ook mee akkoord gaan :D alhoewel 'lag' toch iets hoger staat bij mij

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner