Opiniestuk: We kunnen best wachten op grotere Switch cartridges

Nintendo verbaasde vriend en vijand toen het bekend maakte dat de Nintendo Switch zou gaan draaien op custom cartridges. Het medium wordt gezien als achterhaald en inferieur aan alternatieven zoals CD’s of (micro-)SD-kaarten. Vanuit een markttechnisch perspectief was de keuze echter zeer begrijpelijk. De Nintendo DS en in mindere mate de 3DS werden geplaagd door piraterij, mede doordat de cartridges die de games bevatten makkelijk te repliceren waren, hetgeen Nintendo (voornamelijk in het Westen) enorm geschaad heeft. En een custom cartridge kon daar weleens korte metten mee maken. Immers zijn games die als bootleg worden verkocht niet tegen de volle mep te verkopen. Dergelijke games gaan meestal de circulatie in via zoiets als een verkoper op een rommelmarkt of schimmige websites, die de prijs al fors moeten verlagen om hun product te kunnen lozen. Een custom cartridge die nagemaakt moet worden is echter niet goedkoop, waardoor de winstmarge op dergelijke imitatieproducten met name in het begin laag of zelfs niet bestaand zal zijn.

Deze oplossing brengt echter andere problemen met zich mee, met name voor uitgevers die games voor de Switch willen produceren. Doordat Nintendo een monopolie heeft op diens cartridges, maken zij de dienst uit als aankomt op kosten voor het leveren en andere bijkomstigheden. Een van die bijkomstigheden is de opslagcapaciteit van de Switch-cartridges, die momenteel tot maximaal 32GB gaat. Te weinig, zo is al gebleken, maar het zal nog even gaan duren voordat we een tree omhooggaan. Een paar dagen geleden berichtten we namelijk al dat de 64GB-versies die in de tweede helft van 2018 zouden gaan verschijnen, vertraagd zijn. En dat is mogelijk slecht nieuws voor ons als gamers.

Verschillende games die verschenen zijn voor de Switch naderen reeds de limiet van deze cartridges. Dat is op zich al een zorgwekkende trend, ware het niet dat het niet zomaar de eerste beste games zijn, maar in de meeste gevallen gedowngrade ports zijn van spellen die reeds op de PlayStation 4 en Xbox One verschenen. DOOM bijvoorbeeld, werd geport met de nodige compromissen en is daardoor slechts 21.3 gigabyte groot. Daar kunnen we het een en ander uit opmaken.

Het belangrijkste is dat games die van de PlayStation 4 en Xbox One uit worden overgezet naar de Switch ruim de helft tot soms wel 66% kleiner (kunnen) worden. Dat betekent dat games die maximaal een GB of negentig zijn op de andere consoles, in de meeste gevallen op een cartridge van 32GB zouden moeten passen, zij het met wat water bij de wijn, zoals langere laadtijden. En er zijn maar weinig games die dat momenteel zonder DLC overschrijden.

Betekent dat dat we de 64GB-kaartjes voorlopig wel kunnen missen? Dat is twijfelachtig. Er zijn al ontwikkelaars geweest die hun onvrede over de 32GB-versies hebben uitgesproken, en dat zal vast niet zonder reden zijn. Vermoedelijk moeten games die momenteel in ontwikkeling zijn worden teruggeschaald om op de cartridge te passen of worden vergezeld door een verplichte forse download, hetgeen linksom of rechtsom slecht nieuws is.

Games die hun ware potentie niet waarmaken door een gebrek aan ruimte op een opslagmedium is niets nieuws, maar behoort al een paar generaties tot een tijd die zowel ontwikkelaars als gamers eigenlijk liever niet terugzien. Anderzijds is een flinke extra download ook geen aantrekkelijk alternatief, daar de Switch maar een minimale interne opslag heeft. Micro-SD-kaarten zijn daarvoor de oplossing en zijn ook niet duur, maar je wilt eigenlijk niet voortdurend meerdere SD-kaartjes naast je games hoeven meezeulen met je Switch. Bovendien is downloaden op de Switch, dankzij het gebrek aan een LAN-aansluiting, al vervelend genoeg. Het feit is echter dat we die kaartjes toch wel mee moeten gaan sleuren, daar geen game lang zonder updates blijft en ook daarmee het interne geheugen snel zat vol zal zijn. 64GB cartridges voor de Switch lossen dat niet op.

Voorlopig lijkt het uitstel van deze cartridges dan ook geen ramp, maar het is belangrijk dat Nintendo daarbij blijft luisteren naar de signalen die het krijgt vanuit diens partners. Mochten er games niet naar de Switch kunnen komen of niet hun volle potentie waar kunnen maken door het gebrek aan deze kaartjes, dan is het aan de Grote N om alles op alles te zetten om ze alsnog zo snel mogelijk beschikbaar te maken. Hun relatie met de third-party-ontwikkelaars is immers al niet optimaal.

Let op: Dit opiniestuk reflecteert de mening van de auteur, niet van GameQuarter in zijn geheel. De inhoud van dit artikel is gebaseerd op feiten en onderzoek, maar wordt vergezeld door de subjectieve kijk van de auteur en dient daarom als dusdanig te worden gelezen.

Discord

Hot
EnquĂȘte
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner