GTA V: Welke vijf Strangers & Freaks waren het tofst?

Grand Theft Auto V
17 september 2013 (PS3 & 360) 18 november 2014 (PS4 & X1) 14 april 2015 (PC)
Action adventure, Third-person shooter
ja
PC, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360

Zijmissies… Wat moet je ermee? De één verafschuwt ze terwijl de ander deze eerst uitspeelt om zich vervolgens vast te bijten in de hoofdmissies. Veel ontwikkelaars weten de zijmissies dan ook professioneel te verkrachten, door deze van een dusdanig bedroevend niveau te voorzien dat deze dan ook niet de moeite waard zijn. Rockstar tapt gelukkig uit een ander vaatje, een vaatje gelabeld ‘benodigdheden-voor-geniale-zijmissies’. Omdat ondergetekende de zijmissies meer kon waarderen dan bijvoorbeeld zijn diploma voor het strikken van allerhande veters (en dat is nogal wat), besloot hij er een artikel aan te wijden, waarin hij de vijf beste zijmissies, welke de toepasselijke naam ‘Strangers & Freaks’ dragen, van Grand Theft Auto V op een rijtje zet. Let echter op! Spoilers zijn aanwezig.

5. Minute Men

Tijdens de Grand Theft Auto V verhaallijn speel je op een zeker moment de Minute Men zijmissies vrij, welke enkel speelbaar zijn met Trevor. Trevor ontmoet Josef en Joe, een dubieus koppel waarvan Josef enkel in een vreemde taal praat, daarbij continu vertellend dat de persoon waar tegen hij praat een belediging is voor Amerika en hier niet thuishoort en dergelijke. Josef en Joe willen hun land dan ook koste wat kost schoonhouden. Hoe je dit doet? Door illegale immigranten neer te halen natuurlijk. Josef en Joe vormen samen de Civil Border Patrol en willen graag dat Trevor zich bij hen voegt. Het dubieuze koppel zorgt meermaals voor een lach op het gezicht, omdat beide dusdanig vreemde idealen hebben en deze meermaals noemen. Tijdens de missies ontvang je een stun-gun. Verlam de illegale immigrant waarna Josef en Joe de illegalen de auto in begeleiden. Zo achtervolg je plots een Mariachi-bende door de vele heuvels van Blaine County, evenals een paar illegale motorrijders, welke je dan ook zonder pardon van de motor af knalt. Het is dan ook extra zuur wanneer een doorgewinterde Amerikaan je vertelt dat Josef en Joe eigenlijk legale bewoners neerhalen. Dat laat Trevor zich geen twee keer zeggen.

Josef en Joe verdienen een vijfde plaats vanwege de missies, maar vooral vanwege hun zelf en hun doldwaze uitspraken.

4. Rampage

De Rampage missies van Trevor. Echt origineel zijn ze niet, maar de manier waarop ze worden gestart zijn erg vermakelijk. Het komt erop neer dat Trevor een kort lontje heeft, iemand tegenkomt welke ergens bij hoort, bijvoorbeeld een militair of een Mexicaan, er ruzie mee maakt om vervolgens de betreffende persoon en bijbehorende groep aan gort te knallen met verschillende wapens. De reden waarom de Rampage missies een plaats in dit artikel verdienen, is de manier waarop deze worden gestart. Zo ziet Trevor bijvoorbeeld een hipster, waar hij een verschrikkelijke hekel aan heeft, en dus besluit om hipster en co. kapot te schieten. Het hele idee werkt prettig op de lachspieren. Zo loopt Trevor langs een aantal Mexicanen, welke hem aanstaren. Trevor staart terug, reageert op de Mexicanen en voor je het weet heeft Trevor een geweer in zijn schietgrage vingers en begint de pret. De eerste missie bestaat uit het afschieten van Hillbilly’s, terwijl je in eerste instantie geen idee hebt waar het heengaat. Het feit dat Trevor erg gevat uit de hoek kan komen en recht voor zijn raap is, draagt bij aan de fun.

Trevor en zijn korte lontje verdienen dan ook met recht de vierde plaats.

3. Risk

De Risk-missies zijn speelbaar met Franklin. Originaliteit is het sleutelwoord voor de eerste missie om vervolgens te worden vervangen door het woord humoristisch. Franklin treft plots een hond aan, welke iets duidelijk wilt maken. Na een dialoog tussen de hond en Franklin vind je een man die vastzit in een boom, omdat hij problemen had met zijn parachute. De beste man heet Dom, a.k.a The Dominator, en is een fervent adrenalinejunkie. Dom probeert Franklin over te halen om te skydiven, wat ook lukt. Terwijl de helikopter richting de dropzone vliegt, lult Dom je de oren van het hoofd en haalt daarbij variërende onderwerpen boven tafel, daarbij continu gebruik makend van uitspraken met betrekking tot genitaliën. Daar houden we van. Weet je de knotsgekke Dominator te verslaan tijdens het mountainbiken dat volgt, is zijn ego onwijs gekrenkt, wat een hilarische scène oplevert. In het vervolg nodigt hij je meerdere malen uit om bijvoorbeeld uit een cargovliegtuig te springen met een ATV of van een gebouw te springen. Simpel, maar vermakelijk door het karakter van Dom. In de laatste missie besluit Dom van een dam te springen zonder parachute. De uitkomst mag je zelf raden, maar zal niet als een verrassing komen.

Mocht The Dominator met een boek komen waarin al zijn uitspraken staan genoteerd, zal ik de eerste zijn die deze aanschaft. Dom is dan ook goed voor een stevige derde plaats.

2. Nigel & Mrs. Thornhill

Trevor wordt aangezien voor een beroemdheid door een aandoenlijk koppel Britse toeristen, namelijk Nigel en Mrs. Thornhill. Vervolgens vragen zij of Trevor enkele bezittingen van plaatselijke beroemdheden wilt stelen om deze aan Nigel en Mrs. Thornhill te geven. Deze zijn namelijk fans van alles wat van beroemdheden afkomt, waardoor je ze dan ook zoekend door het vuilnis ontmoet. Op het ene moment dien je een halsband van een hond te jatten, terwijl je op het andere moment een zwoele scène in een jacuzzi moet verstoren zodat je kleren uit iemands tuin kunt jatten. Nigel en Mrs. Thornhill hebben een extravagant karakter en doen er alles aan om de spullen te krijgen, zonder daarbij te denken aan mogelijke gevolgen, wat op een bepaald moment dan ook resulteert in een achtervolging met een bijna fatale afloop. Prettig. Tijdens de laatste missie is een door Trevor gekidnapte beroemdheid, genaamd Al di Napoli, niet meer van nut voor Nigel en Mrs. Thornhill, waarna ze vragen aan Trevor of hij di Napoli kan doen laten verdwijnen. Dit zorgt voor een keuze. Of je laat Al vrij of je parkeert de auto met Al in de achterbak op het spoor.

De originaliteit wordt beloond met een mooie tweede plaats!

1. Paparazzi

Welke zijmissie bezet dan de eerste plaats!? Simpel, voor mij althans. De missies van Beverly waren de eerste zijmissies die ik speelde en meteen ook de leukste. Beverly is een paparazzi welke je bij de eerste ontmoeting direct aan het werk zet. Met Franklin spring je op de motor met Beverly achterop om zo een limousine te achtervolgen. Door er naast te rijden kan Beverly foto’s nemen, totdat plots de concurrent opduikt met betere foto’s. De concurrent wordt dan het nieuwe doelwit.

In latere missies dien je een sextape te maken van een vrijend stelletje, waarbij je ook nog eens het hilarische gesprek mag filmen dat ontstaat tijdens de daad. Ook maak je stiekem foto’s van één of andere politieke muts welke haar wekelijkse drugsvoorraad aan het bevoorraden is. Beverly is een karakter met een uitgesproken persoonlijkheid en weet de speler te enthousiasmeren. Franklin weet niet wat hij met hem aan moet, maar accepteert het toch iedere keer, totdat hij merkt dat de financiële beloftes niet worden nagekomen. Dit zorgt dan ook voor een dilemma voor Franklin. Laat je het hierbij of neem je wraak en stuur je Beverly naar de eeuwige paparazzivelden?

Het plezier dat ik had tijdens de missies (vooral de sextape was een erg vermakelijke missie) zorgt ervoor dat ik Beverly’s fratsen wel op één moet plaatsen.

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner