Gratis Maar Geinig? #1

Hallo lezer en welkom bij een nieuw segment genaamd: Gratis Maar Geinig?, waarin we een kijkje nemen naar de vele gratis games die je kunt vinden op het internet. Voor we beginnen, wil ik even wat regels uitleggen. Games die in dit artikel terugkomen mogen geen verdienmodel hebben, zij het door advertenties, DLC of microtransacties. Tevens mogen ze geen aparte betaalde versie hebben of illegaal gedownload zijn, en vallen zaken als open bèta’s voor toekomstige betaalde games buiten de boot. En daarmee beginnen we aan ons eerste deel, waarin we beginnen met...

Oh goodie. De eerste titel en nu al bevinden we ons in grijs gebied. Ratchet & Clank: Going Mobile is een gratis game in de zin dat je het kon downloaden met een code die je bij Ratchet & Clank: Tools of Destruction kreeg. De website waar je deze kon verzilveren is echter al lang niet meer benaderbaar en dus is de enige manier om de game nog te krijgen een ‘’alternatieve’’ bron en een emulator.
 
Als je er in slaagt om de game draaiend te krijgen op je PC of tablet, word je getrakteerd op een ouderwetse 2D-platformer, waarin Ratchet & Clank in de digitale wereld zijn gezogen door een ongelukje met een gloednieuwe uitvinding van Megacorp. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Mario en Sonic springt de Lombax niet bovenop zijn vijanden om ze te doden. In plaats daarvan vertrouwt Ratchet op zijn trouwe vuurwapens als de Lancer, RYNO en de gloednieuwe Boar-zooka.


 
Het platformen in Going Mobile is dankzij de helikopter van Clank en het gebrek aan zaken zoals bewegende platformen een eitje en in een klein uurtje heb je je dan ook wel tot het einde van de game geschoten. Dat is een uurtje goed besteed als je even terug wilt naar het pre-smartphone tijdperk of als je een echte Ratchet & Clank-fan bent, maar voor ieder ander is het allicht interessanter om gewoon verder te lezen.


De tweede game in dit artikel combineert twee van de populairste series van de afgelopen jaren, Five Nights at Freddy’s en Spongebob Squarepants, en brengt ons naar de nieuwe en verbeterde Krokante Krab. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Wie verwacht Octo, Spongebob en meneer Krabs tegen te komen, komt echter van een koude ijzeren kermis thuis.

Meneer Krabs, waarschijnlijk in een poging om geld te besparen, verving al zijn personeel door animatronische replica’s die het werk overnamen. En dat ging prima. In de avond lijken ze echter op hol te slaan, wat slecht nieuws is voor jou als de bewaker met nachtdienst.


 
Five Nights at the Krusty Krab zal op het eerste gezicht geen originaliteitsprijzen winnen. De deuren die gesloten moeten worden, de lamp om een animatronic mee weg te jagen en de beperkte hoeveelheid elektriciteit zijn immers allen mechanieken die we kennen uit het bronmateriaal. Ontwikkelaar Sycanroonie ging echter net iets verder en bedacht dat animatronics ook de generator die je van stroom voorziet rechtstreeks kunnen aanvallen. Om je hiertegen te verdedigen heb je een deur die op afstand gesloten kan worden, wat het geheel net iets hectischer maakt. Eng wordt het echter nooit.
 
Zelfs als animatronische replica’s zijn Spongebob en kornuiten eerder vreemd dan beangstigend en het feit dat alles in de game oogt alsof het van plastic is gemaakt draagt daar niet positief aan bij. Five Nights at the Krusty Krab is desondanks een van de betere fangames in het FNAF-subgenre, waarmee je je best een uurtje of twee kunt vermaken.

Five Nights at the Krusty Krab is gratis te downloaden via GameJolt.


Five Nights at Freddy’s en Spongebob Squarepants mogen dan wel beide een grote fanbase hebben, maar die van Sonic mogen we absoluut niet vergeten. De blauwe egel staat bekend om zijn fanatieke community, die genoeg fangames heeft gemaakt om minimaal honderd van deze artikelen mee te kunnen vullen. Zoals je kon verwachten zijn de meeste hiervan simpelweg om te huilen, maar Classic 3D Sonic Adventure leek echter wel de moeite van het spelen waard.
 
Om met een positieve noot te beginnen: Classic 3D Sonic Adventure oogt uitstekend. Dat is overigens niet verrassend, gezien het feit dat de game gemaakt is in de engine van Blender, een programma dat origineel bedoeld was voor grafische werkzaamheden. De insteek van de game is om de klassieke 2D-Sonic-games succesvol naar drie dimensies te vertalen, iets waar Sega tot op heden nog moeite mee lijkt te hebben. En helaas is Chishado, de ontwikkelaar van deze fangame, dat ook niet gelukt.
 
Qua aankleding zit de game prima in elkaar. De levels zijn divers en hebben voldoende kleine zijpaden om te verkennen. De vijanden zien er uitstekend uit in hun driedimensionale jasje en de wereld is doordrenkt in de typische sfeer van de oude Sonic-games. Dit alles wordt echter tenietgedaan door de verschrikkelijke besturing van de game.


 
Sonic gaat natuurlijk snel, dat is altijd al zijn ding geweest. In Classic 3D Sonic Adventure versnelt the blue blur echter zo rap dat hij simpelweg onhandelbaar is. Tel daarbij op dat Sonic doorglijdt alsof hij op ijs rent, de game veel glitches en bugs heeft en last heeft van een flinke inputlag, en het is voor zelfs de grootste Sonic-fan moeilijk om van deze game te kunnen genieten.
 
Natuurlijk gaan we een game niet zomaar afrekenen op dit soort dingen als het een alpha-build is, hetgeen in dit geval van toepassing is. De maker heeft echter al maanden geen update meer de wereld ingestuurd en heeft bovendien de download op veel plekken offline gehaald. Het lijkt er dus op dat dit de laatste build van de game is die we gaan krijgen en die is simpelweg slecht. Dat er geen downloadlink meer is om te delen, is dan ook eigenlijk geen gemis.


Een game die wel af is gemaakt, is Scott Cawthon’s Chipper & Sons: Lumber Co.Plus. Scott Cawthon kennen we natuurlijk als de man achter de Five Nights At Freddy’s-franchise en Chipper & Sons is de game die deze serie indirect geïnspireerd heeft. Bij release werd Lumber Co namelijk door reviewers de grond ingeboord vanwege onder andere de slechte animaties, die men deed denken aan enge animatronics. De connectie moge duidelijk zijn.
 
Dat de animaties van Chipper & Sons slecht zijn, daar kan niemand aan twijfelen. Dat betekent echter niet dat de game niet leuk kan zijn. En na het spelen ervan kan ik eerlijk stellen dat ik me best vermaakt heb. De game draait om de naamloze zoon van een bever genaamd Chipper, die zichzelf moet bewijzen als een volleerd houtwerker. Chipper geeft je daarom enkele blauwdrukken en wat land, waarop je bomen moet laten groeien die je kunt omvormen tot het kunstwerk dat je voor ogen hebt.
 
Naarmate je meer bouwt in Chipper & Sons, krijg je toegang tot meer land en meer blauwdrukken. En al snel heb je meer dan hout nodig om nieuwe creaties te maken. Je moet daarom met regelmaat het bos in, waar je kunt handelen met de andere dieren. En dan beginnen de pijnpunten zich een voor een te openbaren.


 
De meest overduidelijke is dat bijna alles in de game statisch is. De enige bewegende dingen zijn jij, je vader, een brug, een touw en de robots die je kunt maken om je te helpen. En daardoor heb je al snel het gevoel dat je door een oude view-master zit te kijken die telkens blijft loopen en loopen. Dan heb je ook nog de besturing, die je dwingt om met je muis op pijltjes het scherm te drukken, in plaats van gebruik te maken van de daadwerkelijke pijltjestoetsen of WSAD. Dit is te wijten aan het feit dat de game origineel ontwikkeld was voor smartphones. Bij de originele PC-port had dit echter al opgelost moeten zijn.
 
De doodsteek is echter hetgeen wat de game ook amusant maakte: willekeur. Zo nu en dan verandert er iets in de statische wereld. Dieren bieden je opeens minigames aan, kleine monstertjes die je doodt met je gieter laten zeldzame voorwerpen vallen of je krijgt buitenaards bezoek. Het zijn dingen die de sleur doorbreken, vooral omdat ze niet al te vaak komen. Dat wordt echter een nadeel eens je die willekeurige voorwerpen juist nodig hebt om de game uit te spelen en je uren zoekt naar een specifiek iets dat je nodig hebt om je volgende creatie tot leven te kunnen brengen. Chipper & Sons zat tegen een krappe voldoende aan, maar zakt hierdoor teveel om die nog te kunnen verdienen.

Chipper & Sons: Lumber Co. is gratis te downloaden op Scott Cawthon's GameJolt-pagina.


Last en zeker ook least is een fangame van een van ’s werelds grootste franchises: Pokémon. In voorbereiding voor deze serie heeft ondergetekende al enkele honderden gratis games verzameld, waarbij er geen tekort is aan spellen met de Pocket Monsters in de hoofdrol. The Mysterious Island is echter geen goed visitekaartje.
 
Niet enkel is de game erg kort — je zult binnen een kwartier de credits zien rollen — maar het brengt ook maar weinig noemenswaardigs op de tafel. Dat de drie starter-Pokémon Remoraid, Phanphy en Natu zijn is leuk gevonden, maar draagt verder nauwelijks bij aan de game, die uit niets meer dan vier gevechten en twee puzzels bestaat. Er zijn Flash-games te vinden die meer bieden dan dit.

Mocht je Pokémon: The Mysterious Island zelf willen proberen, dan kun je de game hier downloaden.

Heb jij nog games die aan de voorwaarden van de inleiding voldoen en waarvan jij denkt dat meer mensen ze moeten spelen? Laat het ons weten in de comments van dit artikel en wie weet zie jij jouw suggestie bij het volgende deel terug.

Disclaimer: Alle karakters, trademarks en namen in deze fangames zijn eigendom van hun respectelijke eigendomhouders en zijn gebruikt onder het fair use-principe. GameQuarter biedt de downloadlinks van de oorspronkelijke makers aan en kan de game helaas niet verstrekken als deze besluiten de game offline te halen of wanneer de oorspronkelijke eigenaar van de gebruikte assests bezwaar maakt tegen diens inhoud. Wij zullen in dat geval de downloadlink uit het artikel verwijderen.

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner